bättra på statistiken.

publicerat i tips;
idag görs statistik på allt. och det är klart jag är också nyfiken på hur mina bloggars statistik ser ut. även om statistiken idag kan vara  mer missvisande än den var förr.
och alla jagar vi likes. jag har visserligen inte sett likesknapp här på blogg.se, men de förekommer på många andra ställen. wordpress, facebook,instagram för att nämna några.
 
man gärna inbillar sig att folk klickar på knappen för att de gillar det de läser eller bilder de ser. men så är det ju inte alltid.
många samlar ju på likes. många hoppas på att man jag gillar någons vad det är nu man gillar att de ska också gilla tillbaka.
man har nu kommit fram till vad som genererar fler likes på instagram:
  1. ljus bilder ger 24 % mer likes än mörka
  2. synlig bakgrund ger 29 % mer likes än om bakgrunden är soft.
  3. monokroma färger ger 17% mer likes än bilder med många färger
  4. blåaktiga bilder ger 24% mer likes än rödaktiga
  5. rolig min ger 1% mer likes än vanlig min.
intressant. eller hur?
jag brukar utgå ifrån estetik. innehåll avgör också. komposition. streetfoto nästan alltid får en likes. jag gillar mokokroma bilder, men vet inte om jag gillar de mer än färgglada bilder. för färg kan vara fantastisk i rätt ögonblick.

Taggar: instagram, statistik, tankar;

Kommentera inlägget här :